SIAPAKAH YANG DIKATAKAN ISLAM



Agama Islam adalah agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wa sallam. Dengan agama inilah Allah menutup agama-agama sebelumnya. Allah telah menyempurnakan agama ini bagi hamba-hambaNya. Dengan agama Islam ini pula Allah menyempurnakan nikmat atas mereka. Allah hanya redo Islam sebagai agama yang  wajib mereka peluk. Oleh sebab itu tidak ada suatu agama pun yang diterima selain Islam.

Allah berfirman dalam surah Al Imran : ayat 19
 إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ    
“Sesungguhnya agama yang benar di sisi Allah hanyalah Islam.” 

"Sebagai  Seorang Islam kita perlu ikut 5 rukun islam dan 6 rukun iman"


5 rukun islam


Maksud rukun Islam : Adalah ketentuan / peraturan yang harus dipenuhi jika tidak dipenuhi tidak sempurna islamnya

1. Mengucap dua kalimah syahadah.
Syahadat  ini memiliki makna mengucapkan dengan lisan, membenarkan dengan hati lalu mengamalkannya melalui perbuatan. Adapun orang yang mengucapkannya secara lisan namun tidak mengetahui maknanya dan tidak mengamalkannya maka tidak ada manfaat sama sekali dengan syahadatnya.
                              أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ  
ASYHADU ALLAAA ILAAHA ILLALLAAH , WA ASYHADU ANNA MUHAMMADAR RASULULLAH…
“Aku bersaksi bahwa Tiada Tuhan yang layak disembah kecuali Allah, dan aku  bersaksi bahwa Nabi Muhammad adalah utusan Allah”
 2. Mendirikan solat 5 waktu sehari semalam.
 Solat juga disebut dalam kalangan masyarakat sebagai sembahyang. Solat adalah salah satu amalan penting di dalam Islam, yang mengandungi beberapa pergerakan fizikal dan bacaan-bacaan tertentu.
Terdapat 5 solat yang wajib dilakukan oleh orang Islam iaitu Solat Subuh, Solat Zohor, Solat Asar, Solat Maghrib dan Solat Isyak.
Seperti ibadat-ibadat lain di dalam Islam, cara untuk melakukan solat mestilah sama dan mengikuti cara yang diajarkan oleh Nabi Muhammad.
 3. Menunaikan zakat
zakat adalah kewajiban menyisihkan jenis harta tertentu untuk disalurkan kepada sekelompok orang tertentu pada waktu tertentu. Jenis zakat
ZAKAT FITRAH :
Zakat Fitrah adalah zakat  yang diwajibkan ke atas setiap individu lelaki dan perempuan Muslim yang berkemampuan dengan syarat-syarat yang tertentu.
ZAKAT HARTA :
 Zakat harta boleh dibayar pada bila-bila masa. Kadar zakat harta ialah 2.5% dari jumlah harta. Ia bermaksud segala harta benda kita, 2.5% dari harta kita itu adalah bukan hak kita tetapi hak golongan 8 asnaf yang layak menerima zakat daripada kita.
Zakat harta wajib dikeluarkan kerana ia adalah satu jalan jihad kepada Allah dan Islam. Kadar pengeluaran zakat ditentutkan oleh oleh Nisab (harga syiling) sesebuah negara setiap tahun. Contoh harta kita ada RM 25 k dan nisab pada tahun itu 23k maka : RM 25k – RM 23K : RM 2k (nilai ini dizakatkan)
 4. Berpuasa di bulan Ramadhan.
Pengertian puasa merupakan ibadah kepada Allah dan menjalankan perintah-Nya. Seorang hamba meninggalkan syahwatnya, makan dan minumnya demi Allah. Hal itu di antara sarana terbesar mencapai taqwa kepada Allah ta’ala.
 5. Menunaikan haji di Mekah bagi yang mampu.
 haji merupakan bentuk ibadah kepada Allah ta’ala dengan ruh, badan dan harta.
 6 rukun iman

 Iman menurut bahasa, bermaksud membenarkan. Iman menurut istilah syariat, maksudnya mengakui dengan lisan (perkataan), membenarkan dengan hati (tashdiiq) dan mengamalkannnya dengan anggota tubuh.


1. Beriman kepada Allah.

Dengan iman kita membulatkan keyakinan diri serta hati semata-mata kerana Allah. Secara positif menuju tauhid yang murni dan secara negatif menafika segala bentuk pemujaan kepada selain dari Allah.

2. Beriman kepada malaikat.

Dengan iman kita mempercayai wujudnya makhluk ghaib bernama malaikat yang melaksanakan tugasnya menurut perintah Allah. Wajib kita mempercayai alam ghaib seperti yang diberitakan Allah dan menolak segala bentuk benda ghaib yang tidak diberitakan Allah.

3. Beriman kepada kitab.

Iaitu kita mempercayai adanya kitab suci yang Allah turunkan kepada umat manusia melalui utusan-Nya bagi memimpin mereka ke jalan yang selamat. Kitab suci ini di akhiri dengan al-Quran.

4. Beriman kepada nabi dan rasul.

Dengan beriman kepada nabi dan rasul kita meyakini adanya manusia pilihan yang diutuskan oleh Allah untuk memberi petunjuk yang di akhiri dengan Nabi Muhammad.

5. Beriman kepada hari kiamat.

Dengan iman kita meyakini di sebalik kehidupan di dunia ini masih ada kehidupan lain yang kekal abadi buat selama-lamanya iaitu suatu tempat penentuan manusia sama ada ke syurga atau neraka.

6. Beriman kepada qada' dan qadar.

Dengan beriman kepada qada' dan qadar, kita meyakini di samping usaha yang dilakukan hanya Allah yang bakal menentukan dan segalanya terletak di dalam kekuasaan-Nya.